Link |
|
NABATAME Tomomi
|
Research Interests 【 display / non-display 】
-
研究室コミュニケーション
-
アカデミックジャパニーズ
-
終助詞、間投助詞
-
ポライトネス
Research Areas 【 display / non-display 】
-
Humanities & Social Sciences / Japanese language education
Papers 【 display / non-display 】
-
理系研究室における留学生の人間関係構築とスピーチスタイル選択
生天目 知美, 大島 弥生, 居關 友里子 , 2024.03
社会言語科学
-
理工系研究室におけるコミュニケーションの実態―交感的コミュニケーションに注目して―
居關 友里子、生天目 知美 , 2023.12
専門日本御教育研究
-
Sentence Structure and Expressions in Interpretative Descriptions of Historical Materials Found in Academic Papers of History, International Relations, and Area Studies
NABATAME Tomomi, OSHIMA Yayoi , 2018.12
JOURNAL OF TECHNICAL JAPANESE EDUCATION
-
「知る」「分かる」の類義語分析に基づく動詞類義語ハンドブックモデルの検討
高原真理,生天目知美 , 2019.11
『多義動詞分析の新展開と日本語教育への応用』開拓社
-
多義動詞としての「知る」と「分かる」の使い分け:コーパスを活用した類義語分析
生天目知美、高原真理、砂川有里子 , 2017.03
国立国語研究所論集
Books 【 display / non-display 】
-
第四版 理工系学生のための日本語表現法 SDGs時代の学びを拓く初年次教育
森下稔, 市川桂,鴨川明子,生天目知美,村井明子,落合哉人,山本剛 , 2022.10
東信堂 , 第1章 わかりやすい文を書こう
-
多義動詞分析の新展開と日本語教育への応用
高原真理,生天目知美 , 2019.11
開拓社 , p174-195
-
多義動詞分析の新展開と日本語教育への応用 : 基本動詞ハンドブック
Pardeshi Prashant, 籾山 洋介 , 砂川 有里子 , 今井 新悟, 今村 泰也 , 高原 真理, 中溝 朋子, 夫 明美, 李 相穆, 有薗 智美, 野田 大志, 木下 りか, 黒田 史彦 , 今里 典子, 李 澤熊, 生天目 知美, 加藤 恵梨, 梶川 克哉 , 2019
開拓社 , 0-0
-
第三版 理工系学生のための日本語表現法ーアウトカム達成のための初年次教育
森下稔、大岡紀理子、谷口利津、鴨川明子、生天目知美、古阪肇、久保田英助 , 2016.09
東信堂 , 第1章 わかりやすい文を書こうー非文・悪文・話し言葉をなくす , 3-22
-
文法・談話研究と日本語教育の接点
生天目知美 , 2015.09
くろしお出版 , 学生ー教員間会話における話題提供者の「ね」の使用ーポライトネスと「ね」の意味に注目してー , 137-158
Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display 】
-
アカデミックライティング教材の拡大とスモールステップ化のための基礎研究
Project Period (FY): 2023/04 - 2027/03 Investigator(s): 大島 弥生
Grant-in-Aid for Scientific Research(C) Co-Investigator 23K00640
-
大学コミュニティにおける留学生と日本人の待遇コミュニケーション
Project Period (FY): 2019/04 - 2025/03 Investigator(s): 生天目 知美
Grant-in-Aid for Scientific Research(C) Principal Investigator 19K00733
-
Project Period (FY): 2015/04 - 2019/03 Investigator(s): Oshima Yayoi
Grant-in-Aid for Scientific Research(C) Co-Investigator 15K02635
To support Japanese leaners’ academic writing in the fields of fine arts and social sciences, we aim to show some tentative materials of sentence patterns which found in the corpuses of academic papers in the fields of history, economics, area studies, literature, management studies, and so on. These teaching materials have the following characteristics; 1) variation of examples based on the real papers from various academic fields enabled to show not only typical patterns, but also atypical ones seldom picked up in the previous teaching materials (e.g., interpretative descriptions of the utterances in the historical materials/ interim summary of historical backgrounds,) 2) coding on discourse-level moves clarified the various usages of the expression used in the different situations, 3) stepwise exercises targeted both for rather experienced native/ non-native Japanese writers of graduated schools and novice writers who are at the undergraduate/ preparatory-level as well.
Lesson Subject 【 display / non-display 】
-
Lesson Subject(Undergraduate)
応用日本語Ⅰ
-
応用日本語Ⅱ
-
総合日本語Ⅰ
-
総合日本語Ⅱ
-
総合日本語Ⅲ
-
総合日本語Ⅳ
-
論文のための日本語Ⅱ
-
Lesson Subject(Graduate School)
Social Communication
-
Current Issues and Their Implications